Marknadsundersökning
Då var det dags att fortsätta med den "tråkiga" processen =)...
Marknadsundersökningar är till för att ta reda på vad det är folk vill ha, behöver eller tror. Efter att ha gjort en marknadsundersökning så kan man enklare utgå ifrån saker och ting.
När det gäller klädindustrin och många andra industrier så finns det en hel del saker att ta hänsyn till.
Marknadsinformation
Marknadsinformation är att ta reda på priserna olika klädesplagg har ute på marknaden, tillgång och efterfrågan.
Informationen om marknaden kan fås på många olika sätt men här är några frågeställningar.
Vilka är kunderna?
Vart finns de geografiskt? och hur kan de kontaktas?
Vilken typ av kvalite och kvantitet vill de ha?
Vilken är den bästa tiden att sälja?
Marknadssegmentering
Segmentering
Här gäller det att dela in marknaden i mindre delar, och samtidigt ta hänsyn till ovanstående frågeställningar.
Några variabler att titta på är, Geografiska variabler(attityd och värderingar kan vara varierande beroende på vart man bor, vart man kommer ifrån mm.),
Beteendemässiga variabler(Levnadsförhållanden, levnadsstandard, kunskaper, attityd, användandet av produkten),
Psykografiska variabler(Här har vi saker som social klass och livsstil).
Den sistnämna är en huvudsten vid ett klädmärkes födsel.
Marknadstränder
Vad är inne? vad är ute? vad är är pågång? 60,70,80 -talsmode? mm.
Förutom all information om den faktista marknaden (target market) så behöver jag information om konkurrenterna, mina kunder etc.
Detta ska bli oerhört intressant att följa!!
//
www.alexandrastyle.blogg.se