Marknadsundersökning

Då var det dags att fortsätta med den "tråkiga" processen =)...

Marknadsundersökningar är till för att ta reda på vad det är folk vill ha, behöver eller tror. Efter att ha gjort en marknadsundersökning så kan man enklare utgå ifrån saker och ting.

När det gäller klädindustrin och många andra industrier så finns det en hel del saker att ta hänsyn till.

Marknadsinformation
Marknadsinformation är att ta reda på priserna olika klädesplagg har ute på marknaden, tillgång och efterfrågan.
Informationen om marknaden kan fås på många olika sätt men här är några frågeställningar.

Vilka är kunderna?
Vart finns de geografiskt? och hur kan de kontaktas?
Vilken typ av kvalite och kvantitet vill de ha?
Vilken är den bästa tiden att sälja?

Marknadssegmentering

Segmentering
Här gäller det att dela in marknaden i mindre delar, och samtidigt ta hänsyn till ovanstående frågeställningar.
Några variabler att titta på är, Geografiska variabler(attityd och värderingar kan vara varierande beroende på vart man bor, vart man kommer ifrån mm.),
Beteendemässiga variabler(Levnadsförhållanden, levnadsstandard, kunskaper, attityd, användandet av produkten),
Psykografiska variabler(Här har vi saker som social klass och livsstil).
Den sistnämna är en huvudsten vid ett klädmärkes födsel.


Marknadstränder
Vad är inne? vad är ute? vad är är pågång? 60,70,80 -talsmode? mm.

Förutom all information om den faktista marknaden (target market) så behöver jag information om konkurrenterna, mina kunder etc.


Kommentarer
Postat av: www.alexandrastyle.blogg.se

Detta ska bli oerhört intressant att följa!!

//

www.alexandrastyle.blogg.se

2008-05-14 @ 21:31:17
URL: http://www.alexandrastyle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Det är många som drömmer om att bli egen företagare, om att skapa ett eget varumärke. Själv har man varit där och tagit paus från både det ena och det andra. Nu är det dags att kicka igång jakten på ett eget, modeinriktat klädmärke. Du kommer i den här bloggen kunna följa mitt dagliga arbete, från scratch till färdig produkt. Jag kommer skriva om precis allt som sker och berör arbetet.

Klicka här för att läsa vad operation eget klädmärke går ut på.

Kort om mig... Jag jobbar i dagsläget på ett av europas största IT-företag som designer/utvecklare men brinner för mode och allt runt omkring.

Bloggen kommer att uppdateras dagligen så håll utkik! =)

En sak till, glöm inte att lägga till bloggen bland dina favoriter, Klicka här!

RSS 2.0