Vanliga misstag!
Idag har jag ägnat min tid åt att surfa runt lite och studera klädindustrin lite närmare, har dragit en hel del egna slutsatser som jag tänkte posta här, Jag tänkte nämligen lista 10 misstag vid start av ett klädmärke, och förhoppningsvis trampar jag inte i samma fällor =).
10 misstag jag lyckats surfa fram till
1. Du blundar för dina konkurrenter.
2. Undersöker inte fabriken som kommer att tillverka dina kläder.
3. Sälj inte dina kläder till den första bästa butiken, tänk på vilken marknad du inriktat dig på.
4. Du bara kliver in i en butik för att sälja dina kläder utan att boka möte, detta anses som väldigt oprofessionellt av återförsäljaren.
5. Begränsa kunskapen genom att inte fråga personer som är eller varit med i branschen pga för mycke stolthet.
6. Snålar med beställningen av "samples", Om du har tunn portfolio så är det svårt att anställa en säljare som stolt visar dina kläder.
7. VIKTIGT! fokusera inte på att kopiera ett befintligt märke, se till att nisha dig, däremot är det ALDRIG fel att ta inspiration av andra klädmärken.
8. Timing, många presenterar sin kollektion under lågsäsongen, viktigt att presentera sina kläder i samma veva som alla andra om inte aningen före.
9. Tillbringar för mycke tid på design och marknadsföring och glömmer totalt att monitorera hur mycke du gör av med, detta för att maximera dina vin$tmarginaler.
10. Att samarbeta med folk med samma talang, hellre anställa en person som kompletterar svagheterna.
Det va några punkter jag sammanställde idag, i början lär det bli en hel del undersökningar för att lära känna branschen mer än vad man tror att man gör.
"Remember failure is not an option!"
10 misstag jag lyckats surfa fram till
1. Du blundar för dina konkurrenter.
2. Undersöker inte fabriken som kommer att tillverka dina kläder.
3. Sälj inte dina kläder till den första bästa butiken, tänk på vilken marknad du inriktat dig på.
4. Du bara kliver in i en butik för att sälja dina kläder utan att boka möte, detta anses som väldigt oprofessionellt av återförsäljaren.
5. Begränsa kunskapen genom att inte fråga personer som är eller varit med i branschen pga för mycke stolthet.
6. Snålar med beställningen av "samples", Om du har tunn portfolio så är det svårt att anställa en säljare som stolt visar dina kläder.
7. VIKTIGT! fokusera inte på att kopiera ett befintligt märke, se till att nisha dig, däremot är det ALDRIG fel att ta inspiration av andra klädmärken.
8. Timing, många presenterar sin kollektion under lågsäsongen, viktigt att presentera sina kläder i samma veva som alla andra om inte aningen före.
9. Tillbringar för mycke tid på design och marknadsföring och glömmer totalt att monitorera hur mycke du gör av med, detta för att maximera dina vin$tmarginaler.
10. Att samarbeta med folk med samma talang, hellre anställa en person som kompletterar svagheterna.
Det va några punkter jag sammanställde idag, i början lär det bli en hel del undersökningar för att lära känna branschen mer än vad man tror att man gör.
"Remember failure is not an option!"
Kommentarer
Postat av: Emma
Såklart du ska lyckas.. Driftiga unga tjejer och killar är så jävla inspirerande att läsa om! Jag kommer lätt följa det här...
Postat av: Bj
Svår bransch..profilering är extremt viktigt. Se till att hålla dig i rätt konsumentkrets där du har konsumenter med stark köpkraft och kapital om du vill tjäna pengar och hålla igång längre. Idéerna är bra!
Postat av: Stina
Hej! Jag har lite frågor... Jag undrar hur du ser på mode. Vad tycker du är definitionen på mode? Vad är det som driver dig i den här operationen "starta klädföretag med modeinrikting"?
Trackback